«Візуал, аудіал, кінестетик – хто вони, наші діти?»
Учіться розуміти свою дитину,
і тоді у вас і в неї буде менше проблем!
Майже всі люди відрізняються одне від одного репрезентативною системою сприйняття. Вони сприймають світ завдяки органам чуття, і зазвичай один орган домінує над іншими.
Той орган, який переважає, і дав назву типам сприйняття: візуальний, аудіальний та кінестетичний.
Напрошується думка про те, що один тип сприйняття має бути протягом життя. І це не означає, що на цьому треба зупинитися. Навпаки, потрібно розвивати й інші типи сприйняття.
Однак більш успішним буде розвиток дитини, за якого головна опора – на провідний тип сприйняття.
ВІЗУАЛ Особливості дитини-візуала:
- новороджена дитина заспокоїться, якщо побачить над собою схилене обличчя мами;
- на іграшку реагує, коли побачить її;
- любить роздивлятися малюнки;
- не дослухавши казку, перегортає далі сторінки книжки, яку ви читаєте;
- може малювати (з 1,5 року) карлючки, кружечки, а в старшому дошкільному віці - годинами малювати;
- із задоволенням спостерігає за подіями за вікном:
- може дивитися мультфільми по телевізору навіть без звуку;
- її мовлення наповнене словами: «як бачиш», «подивіться», «на мій погляд», «не бачу», «покажи»;
- гарно розвинене образне мислення, пам'ять функціонує краще, якщо матеріал подається в картинках;
- зазвичай починає рано читати;
- гарно орієнтується на місцевості; до дрібниць пам’ятає дорогу до бабусі;
- дитина-візуал ніби «поїдає» вас очима, дуже тонко реагує на вашу міміку, легко «читає» ваші емоції;
- їй можна десять разів сказати: «Принеси», «Іди сюди», «Ти що, не чуєш?», а вона дійсно не чує! Цей аналізатор у неї «відпочиває», поки «працює» зір;
- дитину-візуала серед інших дітей виділяє дуже охайний вигляд;
- візуал раніше за інших дітей знає кольори.
Поради
- Забезпечте дитині все необхідне, що знадобиться для її розвитку: альбоми, олівці, фарби.
- На дитину-візуала не треба кричати, навіть підвищувати голос, їй буде достатньо похитати головою, нахмурити брови, пригрозити пальцем.
- Їй ніколи не заважають звуки, не відволікають розмови.
- Не залишайте поза увагою й інші органи чуття. Запитуйте в неї, що вона слухала, чи сподобалася їй пісня або музика. Простукуйте долонями ритми віршів і пісень.
- Грайте в ігри, які розвивають слух і тактильні відчуття: «Що сховане в мішечку?», «Хто так співає?» тощо.
Усі видатні художники – візували.
АУДІАЛ Це дитина, яка краще засвоює інформацію на слух.
І це не означає, що дитина не бачить, не відчуває, просто домінантним у неї є орган слуху. Дитина-аудіал сприймає світ через звуки. Дитина не переносить тиші, вона її лякає.
Особливості дитини-аудіала:
- новонароджена дитина затихає, коли почує голос матері, яка ще перебуває далеко від колиски. Можна співати і робити все по господарству, а дитині буде комфортно – мати поряд; можна просто увімкнути музику, піти з кімнати, а дитина буде тихенько лежати;
- раніше за інших дітей повторює звуки і починає раніше говорити;
- любить багато і швидко говорити;
- мовлення дитини-аудіала насичене словами: «Чуєш?», «Слухай!»;
- любить слухати казки, аудіо записи, вірші вчить швидко і легко, може переказувати великі тексти улюблених казок дослівно;
- часто любить слухати, заплющивши або відвернувшись, для того, щоб їй нічого не заважало слухати;
- велика любов дитини-аудіала – музика. Підспівує, пританцьовує, вистукує;
- дитина із задоволенням учиться в музичній школі (багато хто з таких дітей мають абсолютний слух і гарний голос).
Майже усі видатні музиканти – аудіали.
Поради
- Оскільки дитина-аудіал легко відволікається на звуки, то їй треба створювати затишну, спокійну обстановку (визнайте, що навіть новонароджені діти одні сплять за вимкненого телевізора, а інші прокидаються від скрипу мостини).
- Ніколи не кричіть на дитину. Вона надовго це запам’ятає, і це може сильно знизити її самооцінку.
- Розмовляйте з дитиною-аудіалом спокійною й чистою мовою. Не сюсюкайте! Вона запам’ятає це, і перевчити буде важко.
- Улаштовуйте дитині час для «галасу» - ідіть у природу і дозвольте (навіть разом) дитині накричатися. Це буде хорошою розрядкою для її нервової системи.
- Коли дитини-аудіал щось робить, то вона ворушить губами, а й інколи проговорює те, що вона робить. Не висловлюйте їй у цей час зауваження. У неї може сформуватися думка, що вона не така, як усі. Краще потім із нею про це поговоріть.
- Якщо дитина розігралася, розшумілася, то їй варто лише промовити тихо «ш-ш-ш-ш» або «тихіше», і вона заспокоюється. Вона дуже уважна до тембру, сили звуку, ритму мовлення.
- Розвивайте в дитини інші органи чуття. Привчайте її малювати, ліпити, конструювати, робити поробки, вирізати, клеїти. Дуже добре використовувати пазли, лото, лего – це заспокоює дитину, розвиває дрібну моторику і готує руку до письма.
- Використовуйте «Малюнки-лабіринти», «Художник сплутав», «Четвертий зайвий», «Що в мішечку?» тощо.
- Залучайте дитину допомагати поливати квіти, прибрати іграшки тощо. Таке переключення на іншій вид діяльності сприяє вихованню в дитини самостійності й відповідальності, а також розвитку інших аналізаторів.
КІНЕСТЕТИК Кінестетик – це дитина, яка сприймає світ за допомогою тілесних відчуттів, через практичні дії з речами, органи нюху, смакові рецептори.
Дитина-кінестетик повинна все пощупати, доторкнутися, понюхати, потягнути до рота.
Особливості дитини-кінестетика:
- рано сідає, повзає і починає ходити;
- такій дитині не треба роз’яснювати, вона за все береться відразу, якщо не виходить, то зразу кине або буде довго сама переробляти (подивитися у схему або інструкцію навіть на думку не спаде);
- першою каже «Я сама!», і змінити це майже неможливо;
- у дитини-кінестетика зазвичай усі іграшки через деякий час зламані. Дитині лише цікаво, що там усередині;
- мовлення дитини-кінестетика скуте, нерозвинене (нема чого говорити – треба справу робити);
- пам'ять функціонує, якщо інформація подавалася в дії або дитина спирається на рухи й дотики;
- кінестетика можна сплутати з гіперактивною дитиною, але це не так, їй просто потрібно багато рухатися;
- концентрація уваги в дитини-кінестетика незначна, вона не може довго зосереджуватися, оскільки переважає рухова активність;
- дитина-кінестетик дуже емоційно вразлива. Вона увесь час кидається обійматися, сидить на руках у дорослих;
- якщо такій дитині сказати: «Не чіпай!», «Не роби!», то для неї це сигнал до дії. Вона, можливо, і не хотіла цього робити, а тепер обов’язково якщо не зробить, то намагається зробити точно;
- така дитина дуже швидко стане помічником: підмести, розкласти посуд, прибрати тощо – завжди залюбки;
- така дитина, коли думає, говорить, полюбляє ходити назад і вперед;
- якщо дитина-кінестетик слухає, то може при цьому перебирати пальцями по столу, по собі, пристукувати ногою, щось виводити олівцем. Це не нервове! Це так проявляється її репрезентативна система.
Поради
- Підтримуйте в дитини її рухову активність: робіть із нею зарядку, фізичні вправи, масаж. У старшому дошкільному віці віддайте її до спортивної секції або в хореографічну школу.
- Привчайте дитину дотримуватися режиму дня: їй обов’язково потрібен відпочинок.
- Заняття мають бути дозованими, недовготривалими, краще 3 рази по 10 хвилин, ніж півгодини відразу.
- Оскільки мисленнєві операції в дитини-кінестетика повільні, то завдання давайте їй короткі, часто повторюйте, не нервуючи, і не кричіть, бо вона тоді замкнеться і взагалі не буде реагувати на вас.
- Заохочуйте частіше дитину до виконання домашніх справ, допомагати по господарству.
- Якщо ви хочете дати завдання дитині-кінестетику, то роз’ясніть його смисл, а головне – навіщо їй це робити.
- Дитина-кінестетик досить неохайна. Бо для неї це не відіграє ніякої ролі. Хоча, якщо ви захочете прибрати на її робочому місці, вона вам цього не дозволить, бо для неї – це її порядок. Вона знає, що де лежить і навіщо.
- Коли дитина почне рахувати, вона буде використовувати пальці, палички. Намагайтеся до першого класу позбутися цієї звички, привчіть її до усного рахунку, бо ця звичка може залишитися надовго.
- Приведіть дитину до драматичного гуртка, розігруйте казки, давайте можливість брати участь в іграх-драматизаціях, рольових іграх, оскільки це її дисциплінує і водночас сприяє вихованню.
Із кінестетиків виростають найкращі кухарі.
Любить дитину, якою вона є, і вона відплатить вам сторицею!