"Як рухова корекція може підвищити успіхи в навчанні?"

Що представляє собою психомоторний розвиток і як насправді пов’язані рухова активність та труднощі в навчанні – спробуємо розібратися.

Психомоторний розвиток – це розвиток інтелектуальних та рухових навичок в залежності від віку, вроджених та спадкових якостей дитини. завдяки цьому відбувається взаємодія дитини з зовнішнім середовищем.

В медицині зазвичай розглядають окремо моторні феномени (рефлекси, рухова активність, повзання тощо) і психічні (комплекс пожвавлення, можливість слідкувати, реакції на близьких людей тощо). Такий підхід дозволяє реєструвати закономірності, етапність розвитку, час появи того чи іншого моторного акта або психічного феномена.

Важливо розуміти, що моторна, рухова активність за рахунок інформації, яка поступає аферентними шляхами від тіла до мозку, стимулює розвиток сітки нейронів, дає їм можливість взаємодіяти один з одним.

Нейрон: картинки, стокові Нейрон фотографії, зображення | Скачати з  Depositphotos®Завдяки первинній моторній базі починають формуватися психічні феномени.

Значить, психомоторним розвитком називають зв'язок різних психічних явищ з рухами людини. Для виконання різного свідомого руху, життєдіяльності в цілому необхідно три компонент, які однаково важливі, без яких рух неможливий:

  • Сенсорні системи людини » Народна ОсвітаСенсорна сфера, з якої людина бере інформацію через органи відчуттів.
  • Сфера переробки інформації, де формується моторний акт – головний мозок.
  • Моторне поле (не тільки м’язова, але і кісткова, суглобна система) – сфера прикладання зусиль.

Виконуючи різні рухи, людина, після відповідної переробки інформації від сенсорного поля, коректує його та доводить до бажаного результату.

Нервова система Нервова система - Анатомія людини

Нервова система – це сукупність анатомічно і функціонально взаємозв’язаної нервових структур, які забезпечують регуляцію та координацію діяльності організму людини та його взаємодію з навколишнім середовищем.

Які ж сфери треба тримати в полі зору дорослим, щоб активно і результативно впливати на навчальний процес?

  • Вестибулярна система (периферична та центральна частини).
  • Пропріоцептивна система.
  • Зорова система.

Книга «Вверх тормашками. Как вестибулярная система влияет на развитие  ребенка. Диалоги невролога и логопеда» – Олег Єфімов, Вікторія Єфімова,  купити за ціною 402.00 на YAKABOO: 978-5-4236-0419-6Вестибулярна система Вестибулярна система бере участь у просторовій орієнтації людини, допомагає орієнтуватися в просторі при активному і пасивному русі

Головний мозок - online presentation

Вплив вестибулярної системи розповсюджується на всі сфери життя людини.

Фізіологічний розвиток:

  • посидючість;
  • підтримання пози;
  • м’язовий тонус;
  • організація, запуск рухового процесу;
  • незграбність;
  • часте падіння;
  • працездатність.

Психічний розвиток:

  • ризик/обережність.
  • емоційна лабільність;
  • труднощі переключення;
  • страхи;
  • емпатія (вміння себе поставити на місця іншого).

Соціальний розвиток:

  • соціальна дистанція;
  • сприйняття образу;
  • адаптація;
  • кооперація.

Когнітивний розвиток (пізнання):

  • просторові уявлення (ліво, право);
  • довільність уваги;
  • основні навчальні навички (рахунок, письмо, читання).

Пропреоцептивна система

Пропріоцептивна системаЦя важлива сенсорна система має рецептори в м’язах, зв’язках і суглобах. Їхнє завдання – повідомляти нам, де знаходяться частини нашого тіла, чим вони зайняті, без візуального контролю.

Вплив дисфункції пропреоцептивної системи на розвиток навчальних навичок:

  • порушення загальної координації рухів;
  • порушення динаміки балансу;
  • труднощі користування інструментами;
  • впливає на точність, направленість і силу рухів;
  • впливає на результат контролю рухів та моторного планування;
  • впливає на самовідчуття і самооцінку.

Урок 42. Зорова сенсорна система » Народна ОсвітаЗорова система

Зоровий аналізатор — складова системи органів чуття, аналізатор зовнішнього середовища, що призначена для відтворення образів навколишнього середовища. Орган зору складається з очного яблука, зорового нерва та додаткових структур

Зорова система - особлива, тому що вона тотальна впливає на формування навчальних навичок. 90% в навчанні залежить від зорової системи.

У зорової системи є конкретні дефіцити з якими треба працювати:

  1. моторна дисфункція утруднює плавне слідкування і це впливає на читання і письмо. Так, дитина під час читання губить рядки, слідкує пальцем за словами, при письмі пропускає та міняє місцями букви, веде рядок вгору тощо.

Плавне слідкування формується поступово, але може так і не сформуватися в достатній мірі. Його треба максимально до розвинути, тому що навичка письма і читання визначає успіх всього навчального процесу.

  1. проблеми пере фокусування ведуть до втрати уваги, зниженню праце здібності. Якщо дитині треба переносити погляд з одного об’єкта на другий або з ближчої відстані на дальню (дивитися на дошку, наприклад) вона може губитися та втрачати послідовність дій що робив. Увага розсіяна і треба багато зусиль, щоб повернутися до завдання. Це сильно виснажує і погано впливає на працездатність.

Чим можна допомогти?

Простими та ефективними вправами!

Так, при моторній дисфункції беруть до уваги:

  1. любі коректурні проби;

Давати дитині стимульний матеріал за віком, просити виділити яку-небудь букву, цифру або зображення.

Ці вправи дозволяють нарощувати навички слідкування.

Але важливо пам’ятати, що в формуванні зорово-моторних актів велике значення має вестибулярна система. Тому, якщо у дитини проблеми з обробкою зорової інформації, скоріш за все, буде оптимальним додавання вправ на вестибулярну і зорову системи.

  1. лабіринти. Багато які з них вбачають рух зліва направо, і це правильно, тому що ми так пишемо. З другого боку, перенесення по рядках ми робимо справа наліво, тому важливо, використовувати для занять лабіринти і в зворотному напрямі.
  2. наперстки: ховаємо предмет під одним із декілька стаканчиків і переміщуємо їх, щоб заплутати дитину. Дитині треба слідкувати за тим стаканом, де заховали предмет, показати його.
  3. вісімка: малюємо на аркуші знак безконечності (вісім горизонтально) і пропонуємо дитині поставити палець на центр і водити по фігурі. Рухатися треба так : спочатку йдемо вліво-вгору, опускаємося по лівій дужці вниз, проходимо через центр направо догори і по дужці вниз. Спочатку треба однім пальцем, слідкуючі очима, потім другим пальчиком. З часом даємо дитині ручку або олівець, щоб він сам намагався малювати фігуру.
  4. вгадай з предметами: розкладаємо предмети в рядок і просимо дитину відвернутися. Забираємо один предмет і пропонуємо згадати, чого не вистачає. Дитина повинна подивитися на всі предмети і від слідкувати, що змінилося. Для цього він проводить очима по предметах і концентрує увагу.
  5. боулінг, допомагає розвити навички слідкування: дитина дивиться, куди котиться м’яч + підключає зацікавленість.
  6. ліхтарики. Підійдуть в якості розваги перед сном. Даємо дитині один ліхтарик, собі беремо другий. Малюємо на стелі різні фігури (починаємо з простих) і просимо дитину повторити їх. Можна урізноманітнити гру перегонами або тим, що зацікавило дитину.

При проблемах пере фокусування використовують:

Настільний теніс;

Бадмінтон;

Пристінні ігри з м’ячем;

Лото з картинками.

Вправи для зорової системи розвивають навички слідкування, переключення з одного фокуса на другий.

Кожну вправу або гру можна роздивитися з точки зору дії на вестибулярну, пропреоцептивну або зорову систему. Наприклад, діти бігають хаотично, треба швидко і вчасно зупинитися: задіяна: вестибулярна система, обробка лінійних прискорень. Діти стрибають, відтворюють жабок: синхронізація нижніх та верхніх частин тіла. Діти рухаються спиною вперед: просторова орієнтація, можливість без зорового контролю управляти своїми рухами.

Рухова корекція дає можливість:

  • здобути навички, які не сформувались або сформувались неправильно в руховому розвитку;
  • зламати неправильні рухові стереотипи;
  • сформувати зв’язки, яких не вистачає.
Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Міжбуквенний інтервал
Міжстрочний інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування