«Патріотичне виховання дітей засобами музики»

Формування патріотичних почуттів та національної свідомості підростаючого покоління набуває особливого значення на сучасному етапі розвитку української державності. Виховання патріота, громадянина, духовно багатої особистості - процес тривалий та багатогранний.

Дошкільне дитинство є надзвичайно важливим періодом у становленні особистості. Саме в цьому віці закладаються першооснови свідомості та самосвідомості, розпочинається процес національно-культурної ідентифікації, а саме усвідомлення себе як частини великої, духовної нації.

Патріотизм - це природна прихильність і любов до рідної землі, мови, культури, глибоке моральне почуття, показник найвищих проявів духовного світу людини. Знання власної історії, культури, звичаїв та традицій свого народу, прищеплення вихованцям чіткого усвідомлення національної самоідентичності - важливе завдання патріотичного виховання в родині та в дошкільному закладі.

Музичне мистецтво у педагогіці є важливим та ефективним засобом виховного впливу на дитину. Ввести маленьких дітей у чарівний світ музики, виховуючи на її основі добрі почуття, прищеплюючи моральні якості – це вдячна і разом з тим важлива справа. Одне з завдань музичної освіти – формування патріотичних почуттів у дітей дошкільного віку засобами музики. Саме в дошкільному віці формуються задатки моральності, розуміння, що таке «добре» і що таке «погано».

Мета музичного керівника в дошкільному закладі полягає не лише у вихованні окремих талантів, а саме головне в тому, щоб усі діти полюбили музику і вона стала для них духовною потребою. Одним із головних завдань музичного керівника є виховання потреби в прекрасному, яка визначає весь устрій духовного життя дитини, її взаємин у колективі. Потреба в прекрасному утверджує моральну красу. «Тримаючи в руках скрипку, людина не здатна вчинити погано» - говорить народна мудрість.

Завдання патріотичного виховання засобами музики

  • Виховувати потребу в пізнавальній активності через сприйняття витворів мистецтва.

  • Розвивати художні та творчі здібності дітей через ознайомлення з фольклором.

  • Формувати патріотичне ставлення та відчуття належності до рідної країни, домівки, сім’ї.

Ефективним шляхом і засобом патріотичного виховання дітей в дошкільних закладах є дитячий музичний фольклор.

Виховання засобами дитячого музичного фольклору, традиційних та обрядових свят ігор, розглядається як невід'ємна частина освітнього процесу з дошкільниками. Адже музичний фольклор, як першооснова музичної культури, є природним підґрунтям для формування музичної культури дітей. Український фольклор - це енциклопедія життя народу, його духовної сили й краси. Він є одним із найпотужніших засобів виховання патріотичних почуттів молодого покоління. Це та основа, на якій базується система збагачення інтелекту, формування життєвих ідеалів, розвиток творчих здібностей особистості.

Особлива роль у вихованні дошкільників відводиться колисковій пісні, адже вона є одним із найдавніших видів народної творчості. Колисанки є першими уроками, що у доступній формі знайомлять дитину з побутовими речами та моральними цінностями, заохочують до працелюбності й порядку, доброти та справедливості. Цей фольклорний жанр позначений високим поетичним світосприйняттям, глибиною мелодійного звучання, багатством образів. Слухання та виконання дошкільнятами колискових пісень пробуджують у дітей чисельні емоції, формують патріотичні почуття, уяву, мислення. Колискові пісні постають могутнім засобом пробудження і розвитку національної свідомості, патріотизму.

Забавлянки, потішки - ще одна форма фольклору, яка сприяє живому спілкуванню дитини з довкіллям, привчаючи її до чуття прекрасного. Під час розігрування дошкільнятами забавлянок забезпечується мовний розвиток дитини, відбувається зародження інтересу й любові до рідної мови та національної культури. Залучення старших дошкільників до народо-пісенної творчості через ознайомлення їх із давньослов'янськими календарними обрядами є дуже корисним, оскільки своїм художнім особливостям календарно-обрядові пісні можуть бути ефективно використані в музично-естетичному та патріотичному вихованні дошкільників.

Веснянки, гаївки, як дуже давня народна творчість, що характеризує наше далеке минуле, мають надзвичайну цінність і є нашою праісторією, тому заслуговують на відродження, збереження і впровадження в родині та в освітній процес ЗДО задля патріотичного виховання дітей.

Справжньою скарбницею нашого народу, яку потрібно глибоко пізнавати є колядки та щедрівки. Вони викликають у дітей радість, бадьорість, формують оптимістичне світосприймання. Малята переконуються в тому, що колядки, щедрівки збагачують людей глибокими, душевними та духовними якостями, гордістю за свою родину, рідний край. Нині ми живемо в надзвичайно складні часи, і тому дуже важливо, щоб в дитячих душах вічно горів вогник любові до рідної землі, до звичаїв і традицій рідного краю.

Шановні батьки! Виховуючи дітей на зразках українського фольклору, ми тим самим розвиваємо у дошкільнят не лише патріотичні почуття, а й позитивне, емоційно-ціннісне ставлення до вітчизняної культури, але й відчуття відповідальності та збереження культурної спадщини.

Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Міжбуквенний інтервал
Міжстрочний інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування